Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kompakt poráží zrcadlovku? Na dovolené ano!

24. 5. 2011

 
Je to asi nikdy nekončíci diskuse: kompakt, nebo zrcadlovka? Zvláště teď, na začátku turistické sozóny mnoho fotografů řeší problém, co všechno si
's sebou na cesty zabalit, aby o nic nepřišli a dokázali své dojmy z dovolené zachytit co nejlépe. Mám v tom poměrně jasno, volím kompakt.

Mohlo by se zdát, že budu srovnávat nesrovnatelné, ale zdání tentokrát klame. Po zkušenostech, které jsem za léta praxe nabyl, mohu s klidným svědomím nechat o dovolené velkého canona i s objektivy odpočívat doma a cestovat jen nalehko se dvěma kompakty (SX10 a A1100). Oč přijdu? Především ušetřím několik kilogramů, které nebudu muset nosit dlouhé hodiny na zádech a ušetřené místo můžu obsadit třeba svetrem, který na horách zahřeje určitě víc než hořčíkové tělo a dva zoomy. Teď ale vážně.

Především (a to opravdu) přijdu o možnost použít režim s vysokou citlivostí (ISO 400 je pro SX10 opravdu strop), čímž se mi komplikuje fotografování za obtížných světelných podmínek. Je to však komplikace jen zdánlivá. Jsa odkojen dobou klasických filmů, kdy už citlivost 400 představovala riziko, že obrázky budou nepříjemně zrnité, jsem si zvykl fotografovat s oporou a dlouhým časem. Nároží, popelnice, kapota auta, reklamní poutač, to vše poslouží jako improvizovaný stativ. Po létech cviku bezpečně poznám, kdy se mi záběr podařil a kdy je nutno expozici opakovat. Ne-li, mám k dispozici náhled.

pes.jpg

Malý pejsek "pózuje" před vzdáleným pozadím. Obrovská
hloubka ostrosti kompaktu přijde vhod.

Horší situace může nastat ve volné přírodě. Zde je ovšem řešení taky jednoduché. Malý kapesní stativ kompakt unese i položený na batohu a samospoušť žádné otřesy nezpůsobuje, takže je vystaráno. Je pravda, že hodně kontrastní scény by bylo kvůli dynamickému rozsahu vhodnější snímat na větší CMOS čip, ale i ten má své hranice. Když jsem vloni fotografoval pozdě odpoledne Janošíkovy Diery v Malé Fatře, nedokázal jsem temný kaňon se sluncem nasvícenými vrcholky skal a listím stromů "pobrat" ani na zrcadlovku v RAWu.

Dále je tu otázka rozlišení. Canon 40D je desetimego, SX10 taktéž ("na délku" má o několik málo set pixelů méně) a A1100 má čip dvanáctimegový. Objektivy zrcadlovky jsou samozřejmě kvalitnější, takže (obrazně řečeno) dostanu deset miliónů různých bodů. SX10 samozřejmě tak kvalitní není, ale když nebudu fotografovat na "plnou díru", rozdíl je zanedbatelný. V praxi totiž použiju formát max. A4 do fotoknihy a nejlepší snímky zvětšuju na necelou A3 do kalendáře. Ostatní fotky jsou pak tak malé, že diskuse o neostré kresbě jdou mimo mísu. Protože používám běžný digitální tisk, ostrost je dostatečná a tiskový rastr veškeré výhody zrcadlovky smaže.

Vím, že při "fototisku" bych dosáhl se zrcadlovkou lepších výsledků, ale zaplatil bych taky daleko větší peníze a o tolik lepšího dojmu bych stejně nedosáhl. Většina mých diváků totiž hodnotí spíš obsah než formu, takže nikdo s lupou v ruce nezkoumá, má-li nejtenší linie 0,05 mm nebo čtyřikrát tolik.

Za nejpodstatnější rozdíl však považuji vzdálenost ohniska objektivu od čipu, tedy hloubku ostrosti. A tady prostě zrcadlovka vyrát nemůže. Potřebuji-li mít ostré nejen velmi blízké popředí, ale také vzdálené vrcholky hor či katedrálu na městském horizontu, je to pro zrcadlovku téměř neřešitelný úkol, zatímco kompakt o problému ani neví. Prostě ostří. Není tak problém na Malině Brdu vyfotografovat bodlák na pozadí Nízkých Tater či nelaborovat s problémem, jak dostat do záběru malého pejska pózujícího před vzdálenou třítisícovkou. Ano existují objektivy, jejichž clonová řada nekončí číslicí 22, ale má to dva (velni podstatné) zádrhely. Tím prvním je cena, která je hodně neúměrná kvalitativnímu zisku a potažmo riziku poškození nebo dokonce zcizení. Tím druhým pak skutečnost, že při cloně 32 sice získám potřebnou hloubku ostrosti, ale zase tím odepíšu výhodu citlivého čipu a zpravidla i brilantní kresby.

Navíc s kompaktem nemusím nad technikou přemýšlet a mohu se věnovat vnímání místa. Nastavím clonu na 8 a jen snadno kontroluji, jestli mi vychází odpovídající čas. Nejezdím přece na dovolenou proto, abych si "zafotografoval", ale abych poznal nová místa a něco nového prožil!

Ano, jsem si vědom, že i na tomto poli má kompakt své nevýhody. Nedokáže totiž při makrofotografii dostatečně rozostřit pozadí, aby více vynikl hlavní motiv. Fotografovat alpinky proti obloze jde těžko (i když i to lze) a tak nezbývá, než volit takovou kompozici, která tuto nevýhodu eliminuje. Kolik makrofotografií z dovolené však uplatním. Dvě? Čtyři?

 ikonistas.jpg

Ikonostas jednoho pravoslavného kostela na severní Moravě.
Fotografování přísně zakázáno!

V úvodu jsem zmínil, že vozím i malou A1100. I ta má své výhody. Vejde třeba do kapsy. Hlavně s ní ale lze velmi nenápadně fotografovat na místech, kde je to oficiálně zakázáno. Nevím proč si mohu legálně vyfotografovat třeba korunu císaře Rudolfa II. Ve vídeňském Hofburgu nebo jedinečná plátna v Uměleckohistorickém muzeu tamtéž, ale interiér dřevěného kostelíku v Horní Dolní už nikoliv a právě nenápadný kompakt je řešením. Stačí si dopředu vypnout všechny zvuky, nastavit noční scénu a dvousekundovou samospoušť. Pak jen ve vhodnou chvíli přiložit aparát ke stěně objektivem dovnitř a exponovat. Snímek je sice zpravidla nutno hodně oříznout, takže větší fotku než A5 nemám, ale s "nemotornou" a nápadnou zrcadlovkou bych sklidil spíš nadávky nerudné průvodkyně, než použitelný obrázek.

Dobré světlo!

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář
 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA